: در حالی که شرکت پالایش و پخش، چندین هزار تن فرآورده نفتی در هفتههای گذشته در بورس انرژی به فروش رساند؛ در همان بورس نفتِ شرکت ملی نفت، بدون مشتری باقی ماند! شرکت ملی نفت ادعا می کند به دلیل تحریم، نفت فروش نمیرود اما اگر تحریم ملاک فروش نرفتن باشد، نباید فرآورده هم در بورس به فروش برسد.
دولت ایران برای فروش نفت در شرایط تحریم تصمیم به عرضه نفت و فرآورده های نفتی در بورس گرفته است. طبق قوانین وزارت نفت ایران، مسئولیت فروش و صادرات نفت خام و میعانات گازی با شرکت ملی نفت است. اما فرآوردههای نفتی (گازوئیل، بنزین و.) علاوه بر شرکت ملی نفت، شرکت پالایش و پخش هم در فروش آن نقش دارد. در حالی که فروش فرآورده روند موفقی را در بورس طی می کند اما فروش نفت در بورس طی 6 ماه گذشته بدون معامله حتی یک بشکه نفت باقی مانده است. یکی از دلایل عدم موفقیت نفت در بورس، شرکت ملی نفت است که با اعطای تخفیف به خریداران سر ناسازگاری دارد و نفت عرضه شده در شرایط تحریم را، با تخفیف 6 دلاری برای هر بشکه در بورس عرضه میکند.
قیمت پایه کف قیمت یا سقف قیمت
قیمت پایه، به کف قیمتی گفته میشود که محصول در بورس عرضه میشود. معمولاً فروشندگان قیمت پایه را به اندازه کافی پایین میآورند تا مشتریان را به خرید تشویق کنند. در این شرایط معمولا قیمت محصول به دلیل رقابت سیر صعودی طی میکند و در قیمتی مناسب و معقول به فروش میرسد. شرکت پالایش و پخش این نکته را به درستی فهمیده است و فرآورده های نفتی را با تخفیف های 15 دلاری در بورس عرضه می کند. شرکت پالایش و پخش در هفته آخر شهریورماه با ثبت رکوردی بی نظیر توانست معاملاتی با ارزش بیش از 100 میلیون دلار را در بورس انرژی انجام دهد. پس از عرضه های موفق شهریورماه در دو هفته بعد از آن به دلیل تعیین قیمت بالا برای قیمت پایه نتوانست محصولات خود را به فروش برساند. اما در عرضه 23 مهر ماه با پایین آوردن 10 دلاری قیمت بار دیگر فرآورده های نفتی با موفقیت در بورس معامله شد.
معاملات موفق فرآورده در بورس انرژی باعث شد زنگنه (وزیر نفت) از این روند ابراز خرسندی کند. وی در این رابطه گفت: در بخش عرضه فرآورده های نفتی در رینگ صادراتی بورس انرژی، بیش از اندازه ای که فکر می کردیم موفق بودیم. تقاضا برای فرآورده هم بسیار خوب بود.
گران فروشی شرکت ملی نفت عامل کم رونقی بورس نفت
روند عرضه نفت در بورس کاملاً برعکس فرآورده های نفتی است. شرکت ملی نفت در عرضه نفت، قیمت پایه را بالاترین قیمت ممکن تعیین میکند و اگر مشتریان از نفت عرضه شده استقبال کردند؛ قیمت آن را در حد نسبتاً کمی کاهش میدهد. در واقع کارکرد قیمت پایه برای شرکت ملی نفت به جای تعیین کف قیمت، در جهت ایجاد رقابت و رسیدن به قیمت منطقی، تبدیل به سقف قیمت شده و شرکت ملی نفت هر مقدار که بخواهد تخفیف خواهد داد و زیاد اصراری به استقبال فروش نفت ندارد. همین رویکرد باعث شده در طول 6 ماه گذشته هیچ خریداری رغبتی برای خرید نفت ایران در بورس را نداشته باشد. در همین راستا محمد شیریجیان، دکتری مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز در گفتوگویی گفت: در حال حاضر قیمت نفت عرضه شده در بورس، با توجه به شرایط تحریمی ایران، قیمت جذابی نیست. نفت را باید موقتا با تخفیفهای قابل توجهتری در بورس عرضه کرد. می توان در بازار بورس دامنه نوسانات قیمت را بیشتر کرد تا خریداران تعدادشان بیشتر شود و در دوره زمانی میان مدت به سطح تعادلی برسند.
درباره این سایت